Meer klikken op de website, meer bestellingen, meer omzet je kunt deze doelen met effectieve zoekmachine marketing realiseren. Er is tegenwoordig nauwelijks een bedrijf dat zonder zoekmachine marketing kan. Het gevaar om online over het hoofd te worden gezien is te groot. Wat heb je tenslotte aan de mooiste website, de modernste online shop, de meest spectaculaire blog als niemand ze kan vinden – want die worden helaas pas op de derde pagina van de zoekresultaten getoond?

Zoekmachine marketing is een enorm zakelijk gebied. Veel bureaus bieden hun hulp bij het promoten van de website op Google. Maar je kunt deze taak ook in eigen hand nemen. Met een beetje geduld, doorzettingsvermogen en creativiteit bereik je goede resultaten. We leggen de belangrijkste termen uit en maken duidelijk welke maatregelen de moeite waard zijn en relatief snel geïmplementeerd kunnen worden.

In search engine marketing, zijn er twee verschillende benaderingen: de zoekmachine optimalisatie (Engels: Search Engine Optimization in het kort SEO) en zoekmachine adverteren (Engels: Search Engine Advertising, kort SEA). Beiden hebben hetzelfde doel – een website op pagina één van de zoekresultaten krijgen – maar werken volgens verschillende principes.

Hetzelfde geldt voor SEO en SEA: succes hangt af van hoe goed je je kunt inleven in jouw doelgroep. Hoe beter je de potentiële klanten begrijpt, hoe gemakkelijker het voor je is om de juiste zoekwoorden te identificeren. En de keuze van zoekwoorden bepaalt uiteindelijk hoeveel mensen op jouw website of advertentie klikken – en of ze de juiste zijn, dus of ze überhaupt geïnteresseerd zijn in de aanbieding of dat ze snel wegklikken omdat ze op zoek waren naar iets heel anders.

Wie gevonden wil worden op internet, kan niet zonder doordachte zoekmachine marketing. Het kiezen van de juiste zoekwoorden speelt hierin een sleutelrol. Hoe beter je je kunt inleven in de doelgroep, hoe gemakkelijker het voor je zal zijn om met de website een van de felbegeerde topposities te veroveren. SEO en SEA als deelgebieden van zoekmachine marketing vervullen verschillende taken en werken met verschillende middelen. Maar ze zijn allebei belangrijk en moeten goed op elkaar worden afgestemd, zodat ze elkaar perfect ondersteunen.